Samochód sportowy klasy wyższej produkowany w Wielkiej Brytanii w zakładach w Coventry w latach 1975 – 1996.
Kupiony od Majora jednostki J.A.G. znanej z serialu (Judge Advocate General’s Corps – Wojskowe Biuro Śledcze) w okolicach Filadelfii stan Pensylwania.
Korpus JAG jest prawnym oddziałem wojska, zajmującym przestrzeganiem prawa przez żołnierzy amerykańskich. Co ciekawe Major odwiedził Polskę kilka lat temu broniąc żołnierza, którego poniosła fantazja i połamał szczęki lokalnym żulom.
Samochód odziedziczony po teściu czekał w garażu na lepsze czasy, ale one nie następowały a w aucie zaczęły królować myszy.
Jaguar XJS to następca kultowego E-type. Tą piękną linię zaprojektowana pod koniec lat 60 tych. Był to model flagowy – nie dla każdego, a 12 cylindrowy silnik w momencie, kiedy ani Mercedes ani BMW nie miały w swoich stajniach V12 zbliżał go raczej do Ferrari czy Lamborghini.
W Anglii był przedmiotem pożądania choć kryzys paliwowy oraz wysoka cena pozwalała go mieć tylko nielicznym.
Fabryczne auto, które w 1976 roku rozwijało prędkość 246 km/h to prawdziwa rzadkość.
Model produkowano ponad 21 lat. W Europie podbijał serca arystokratów i wysoko zarabiających przedstawicieli wolnych zawodów. Amerykanie pokochali go za prestiż i niezaprzeczalne właściwości jezdne. Wysokie spalanie w kraju gdzie benzynę tankuje się w galonach nie stanowiło takiego problemu jak w Europie.
Mimo sportowych właściwości tylko raz w 1988 roku usportowiona wersja XJR-9 z rozwierconym do 7 litrów silnikiem V12 o mocy 750 KM wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans.
Znacznie lepiej Jaguar XJS prezentował się za to w USA.
Dzięki Amerykaninowi Bobowi Tulliusowi, dwukrotnie sięgnął on po tytuły mistrzowskie w zawodach Trans Am, w dwóch kolejnych sezonach: 1977 i 1978.
Sportowe modele XJS były przygotowywane przez brytyjską firmę TWR .
Jaguar XJS w mojej kolekcji ma nick JAG i wynika on z tego od kogo został kupiony.